HIKMAH DIAM

Manusia bercakap setiap masa. Bercakap yang baik akan membawa keselamatan dan kebaikan kepada manusia. Jika bercakap tidak mengikut adabnya, manusia akan merana di dunia dan di akhirat. Di dunia akan dibenci oleh manusia lain manakala di akhirat bicara yang menyakiti hati orang lain akan menyebabkan kita terseksa kekal abadi di dalam neraka Allah s.w.t. Na’uzubillah.

Bagi mereka yang beriman, lidah yang dikurniakan Allah itu tidak digunakan untuk berbicara sesuka hati dan sia-sia. Sebaliknya digunakan untuk mengeluarkan mutiara-mutiara yang berhikmah.

Oleh itu, DIAM adalah benteng bagi lidah manusia daripada mengucapkan perkataan yang sia-sia.

HIKMAH DIAM

1. Sebagai ibadah tanpa bersuah payah
2. Perhiasan tanpa berhias
3. Kehebatan tanpa kerajaan
4. Benteng tanpa pagar
5. Kekayaan tanpa meminta maaf kepada
orang
6. Istirehat bagi kedua malaikat
pencatat amal
7. Menutupi segala aib

Hadis-hadis Rasullullah mengenai kelebihan diam yang bermaksud:

  1. “Barangsiapa yang banyak perkataannya, nescaya banyaklah silapnya. Barangsiapa yang banyak silapnya, nescaya banyaklah dosanya. Dan barangsiapa yang banyak dosanya, nescaya neraka lebih utama baginya” (Riwayat Abu Naim)
  2. “Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat, maka hendaklah ia berkata yang baik atau diam”. (Riwayat Bukhari & Muslim)
  3. “Barangsiapa diam maka ia terlepas dari bahaya”. (Riwayat At-Tarmizi)
  4. Selama mana seseorang hamba itu tidak menjaga lidahnya, dia tidak dapat mencapai hakikat iman ( Riwayat Thabrani )
  5. Selain dari mengingati Allah swt, janganlah banyak bercakap, kerana itu punca kerasnya hati dan di antara manusia yang paling jauh dari Allah swt ialah dia yang keras hatinya. ( Riwayat Tirmizi )

BANYAK DIAM TIDAK SEMESTINYA BODOH,
BANYAK CAKAP TIDAK SEMESTINYA CERDIK,
KERANA KECERDIKKAN ITU BUAH FIKIRAN,
ORANG CERDIK YANG PENDIAM LEBIH BAIK
DARI ORANG BODOH YANG BANYAK CAKAP.

MENASIHATI ORANG YANG BERSALAH, TIDAK
SALAH. YANG SALAH MEMIKIRKAN KESALAHAN
ORANG LAIN.

KALAU ORANG MENGHINA KITA, BUKAN KITA
TERHINA, YANG SEBENARNYA ORANG ITU
MENGHINA DIRINYA SENDIRI.

Manusia tidak akan dapat mengalahkan syaitan kecuali dengan diam. Jalan yang terbaik ialah diam kalau kita tidak dapat bercakap kearah perkara-perkara yang baik. Bicara yang baik adalah lambang hati yang baik dan bersih yang bergantung kepada kekuatan iman pada diri manusia.

Diam bukan bermakna sombong!! Jadi kita dinasihatkan hendaknya kita banyak berdiam (berzikir di dalam hati) dan Senyum selalu … kerna senyum itu adalah satu sedekah ..

Manusia hari ini suka bersangka-sangka
Ada sangkaan baik…Ada sangkaan buruk…
Orang yang suka beribadah disangka riak
Orang yang relax disangka malas
Orang yang pakai baju baru disangka menunjuk
Orang yang pakai baju buruk disangka zuhud (hina)
Orang yang makan banyak disangka pelahap
Orang yang makan sikit disangka diet
Orang yang baik disangka buruk
Orang yang buruk disangka baik
Orang yang suka senyum disangka mengejek
Orang yang masam disangka merajuk
Orang yang bermuzakarah disangka mengumpat
Orang yang diam disangka menyendiri
Orang yang nampak menawan disangka pakai susuk
Orang yang nampak ceria disangka membela

Mana kita tahu …
Yang diam itu kerana berzikir kepada Allah
Mana kita tahu …
Yang senyum itu kerana tujuan bersedekah
Mana kita tahu …
Yang diam itu kerana mengenangkan nasib masa depan dirinya
Mana kita tahu ….
Yang menawan itu kerana bersih hati dan mindanya
Mana kita tahu …
Yang ceria itu kerana cergas cerdas otaknya

MANA KITA TAHU….TETAPI HANYA ALLAH SWT MAHA MENGETAHUI….

~ by mu2akk1r on August 12, 2009.

3 Responses to “HIKMAH DIAM”

  1. hmm..bukan senang nak amal ni…insyallah azam untuk amal …

  2. susah nak diam ni bang…camner tu ek..

  3. ala..apa susahnya tutup je mulut tu ..hehe…tapi memang susah skull..aku pun tak dapat nak amal lagi ni..nak-nak pulak keje kena becakap je…moga Allah ampunkan kita..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: